- Welcome To My Blog -

..:: Followers ::..

Thursday, June 17, 2010

Ekonomi Muslim Di Malaysia


Malaysia merupakan sebuah Negara di asia tenggara yang konomnya adalah sebuah Negara islam. Penduduk Malaysia majorit beragama islam, tetapi jika dilihat dari segi ekonomi masyarakat islam di Malaysia tertinggal jauh di belakang. Ramai orang islam kurang peka bahawa keadaan ekonomi pada hari ini sudah jauh berubah, ini menjadikan bangsa cina dan india mula menguasai ekonomi di Malaysia.

Kita tidak mahu menjadi bangsa yang hebat berhibur tetapi gagal dalam kehidupan,hebat dalam berbelanja tetapi berhutang keliling, hebat bergaya tetapi tidak berwang, bergaya koprat tetapi bisnes lingkup. Maka merjadi tanggunjawab kita semua sebagai umat islam di Malaysia untuk mengembalikan ekonomi umat islam, supaya kita tidak ditindas oleh orang-orang kafir , yang sentiase ingin menhancurkan umat islam.

Contohnya seperti kaum yahudi yang bersungguh-sungguh berkerje menguasai ekonomi, mengapa mereka memilih untuk menguasai ekonomi?. Kerana kekuatan ekonomi membolehkan mereke menguasai politik, menpengaruhi iklim ekonomi, menpengaruhi keputusan pentadabir yang boleh memihak kepada mereka dan lain-lain lagi. Ini memudahkan mereka menindas umat islam di plastein terutamnya.

Firman ALLAh swt
Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu memgikuti agama mereka…………
Surah AL-Baqarah:120

Maka umat islam haruslah menguasai bidang ekonomi supaya kita tidak ditindas.

Di Malaysia keadaan ekonomi umat islam amat mengecewakan kebanyakan syarikat-syarikat besar di Malaysia dimiliki oleh cina dan bangsa lain yang secara jelasanya bukan umat islam. Kenapa perkara ini terjadi, di Malaysia yang majoritinya beragama islam, di manakah usahawan-usahawan islam, dimanakah mereka, adakah sudah pupus di telan zaman atau bersembunyi di sablik tabir,kebanyakan umat islam di Malaysia terutama kaum melayu lebih suka untuk berkerja dengan kerajaan atau menjadi perkerje di syarikat- syarikat.

Kerana sifat orang melayu yang tidak suka ambil serius sesuatu perkara mereka bersikap tidak kisah, ekonomi di kuasa cina mereka tidak kisah asal mereka cukup makan dan minum,mereka tidak kisah kalu sedarau mereka diplastein dibunuh asal mereka dapat makan kfc, ada perpatajh melayu yang mengatakan

Lubang kubur masing-masing,kau nak buat apa kau buat .Begitu la sikap orang melayu.

0 comments: