- Welcome To My Blog -

..:: Followers ::..

Saturday, July 31, 2010

..::Jadilah Bintang!!::..

“Sesungguhnya telah ada pada diri Rasulullah itu suri tauladan yang baik bagimu iaitu orang yang mengharap rahmat ALLAH dan kedatangan hari kiamat dan dia banyak menyebut ALLAH” (Surah Al-Ahzab:21)

Sahabat…
ALLAH sudah memberikan kepada kita, orang yang wajar ditiru tetapi kenapa harus dicari yang lain? Oleh itu, kita mesti berbuat baik dalam berdakwah, jangan menghakimi atau menjauhi orang yang belum faham tentang agama. Justeru, sebaliknya yang kita lakukan adalah mengajak mereka supaya boleh seperti kita. Kita tidak boleh menjadi terlalu eksklusif. Malah seharusnya, kita harus sebaris dengan teman lain. Istilahnya: ‘Merakyat’. Sebab dari sikap sebegitu baru mengalir rasa simpati. Lagipun, perjuangan bukan hanay milik kita, tetapi milik seluruh kaum Muslimin. Sebabnya Islam bukan sahaja milik mereka yang bersikap tegas sahaja, tetapi adalah milik seluruh kaum Muslimin, baik yang tegas atau yang lemah mempunyai tanggungjawab yang sama dalam membela dan mempejuangkan Islam. Kalau pun boleh berbeza adalah dari semangatnya. Jadi, kita yang belum memiliki sikap tegas dalam membela Islam sekarang, tetaplah berjuang untuk Islam. Siapa tahu, lambat-laun nanti kita mampu menjadi tegas juga.

Sahabat…
Kita mesti sanggup menjadi obor penerang bagi perjalanan hidup mereka yang masih diseliputi kegelapan. Kita mesti mengingatkan teman-teman yang masih buta dengan ajaran Islam meskipun kita bukan ahlinya. Inilah salah satu alas an mengapa wajibnya bagi setiap Muslim untuk saling berdakwah yakni saling nasihat-menasihati yang lain. Marilah kita mencuba untuk menjadi bintang disisi ALLAH dan Rasul-Nya! Amin! Allahu Rabb...

Da'ie adalah bintang yang berusaha menerangi kehidupan teman-teman dalam memahami Islam..

0 comments: